Dijkversterking Stad Tiel is in volle gang. Van de 2,6 kilometer dijk die versterkt moet worden is een groot deel ondertussen klaar. Alle damwanden zitten erin. De grofzandbarrière is aangebracht langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Het fietspad bij Bellevue is verlegd en de nodige asfaltwerkzaamheden zijn (bijna) uitgevoerd bij de Ophemertsedijk en Echteldsedijk. 

Nu gaan we aan de slag met een belangrijk deel: de stadsmuur met coupures

De historische stadskern van Tiel ligt direct aan de Waal. De monumentale vestingmuur om de kern is een herkenbaar punt langs de rivier. En een onderdeel van de dijkversterking. De coupures (dijkdoorgangen) in de muur zorgen voor een verbinding tussen de stad en het buitendijks gebied. Vooral de coupure bij de Waterpoort is een typisch Tiels aangezicht. 

De historische vestingmuur van Tiel is deels bewaard gebleven. Deze is hoog genoeg en hoeft niet opgehoogd te worden. De stadswallen dateren uit de 15e eeuw. Kenmerkend hieraan is de opbouw van bakstenen en het bewaard gebleven rondeel. De Tolhuiswal is aangemerkt als rijksmonument.

Een ander (niet historisch) deel van de stadskering pakken we wel aan

De stenen bekleding is inmiddels verwijderd. Hier komt een nieuwe stadsmuur met bovenop gras. We maken de dijk hoger. En de coupure Waterpoort wordt volledig nieuw gebouwd. Al het metselwerk is handgemaakt. Met deze werkzaamheden sluiten we zoveel mogelijk aan bij de historische stadswal. Ook de coupure Waalstraat en Bellevue pakken we aan.

Eind 2024 zijn de werkzaamheden afgerond

De dijkversterking Stad Tiel is onderdeel van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Het Rijk en de waterschappen werken samen aan de grootste dijkversterkingsoperatie ooit sinds de Deltawerken. Dat is nodig om Nederland te beschermen tegen overstromingen.

Sloop van de coupure Waterpoort Tiel
Sloop van de coupure Waterpoort in Tiel